Saturday, November 20, 2010

Catatan....Sudah Terasa




Iyer saya sudah terasa lelahnya
Sudah terasa penatnya...
Sudah terasa pressurenya...
Sudah terasa tensionnya..

Aduhai...saya memang respek surirumah sepenuh masa
Yang mempunyai anak yang ramai yang berderet
Yang mempunyai kesabaran yang sangat tinggi
Dalam menjaga anak-anak yang ramai....

Aduhai.... sejak empat hari nie...anak-anak memang semua dengan saya
Tak pos pun ke rumah Mak Longnya..
Aduh sudah terasa lelahnya...

Nak nak..manja dan nakal Iskandar makin menjadi-jadi...
Satu sen cakap saya langsung tidak didengarnya..
Makin saya kata jangan makin di buat..
Adik tue dibuat macam anak patung gayanya..
Sayang tue sayang...tapi ngeri kadang-kadang tengok cara dia sayang adik dia tue..

Aduhai... tangan ni memang cepat sahaja bergerak..
Pantang silap kene sedas dua...
Hati ini cepat sangat nak naik angin...
Kadang-kadang masa nie la terasa alangkah bagusnya kalau aku dah naik kerja..

Belum masuk bila Iqhram meragam...
Tak mau tidur..
Tak mau terletak...

Aduhai...ini baru anak tiga...belum empat..belum lima...
Mujur..mujur sangat si kakak boleh diharap mana yang patut...
Kalau saya sibuk dengan Iqhram...bila mana Iskandar berkehendakkan susu
Boleh juga saya mengharapkan Izzati utk buatkan susu Iskandar...

Bila mana... saya terpaksa kebilik air atas panggilan alam...
Mujur Izzati boleh diharap utk melihat-lihat barang seketika Iqhram..
Bila mana saya terkejar-kejar nak masak...nak sidai kain...nak angkat kain
Izzati la saya harapkan utk tengokkan adik kecilnya..

Tapi kesabaran saya memang cukup tipis..
Nak nak bila mana Izzati dan Iskandar bergaduh
Sorang jerit sorang menangis...
Silap sikit terjerit memaggil mummy
Silap sikit menangis la bagai di belasah...
Silap sikit...sampai saya pun terasa nak menangis...
Saya rasa suara saya yang paling kuat di Taman Mesra ini
Sampai satu ketika saya dah tak kuasa sangat nak marah...
Saya biarkan.....
Tidak tahu hendak berpihak pada siapa andai dua dua sedang bergaduh..

Aduhaiiii...... terasa sudah lelahnya....
Memang saya handle anak anak seorang diri..
Celik mata sampai tutup mata...
Tiada pembantu....

Walau macammanapun lelahya saya.... mereka tetap permata hati saya...
Sekadar melempiaskan sesak di dada....








5 comments:

  1. kak mah..

    iena dah rasa apa yg akak rasa.. 3 thn lepas masa br bersalinkan mia. dgn ayah diaorg kerja di labuan nun.. mana nak uruskan anak2 sekolah..

    pernah saat memandu terpaksa menyusukan mia (BF) tawakal ajer kak masa memandu tuh.. mmg sakit.. lelah.. penat..

    tp lama kelamaan dah jadi biasa.. 2 thn setengah menjaga 3 org anak yg macam2 peel.. seorang diri... ermmm mujur juga la ayah bonda dekat..

    kak mah.. mmg kita akan penat, stress.. lelah.. tp percaya la satu saat akak akan rasa tersangatla kelakar nyer perasaan itu.. sabar eh kak..

    ReplyDelete
  2. iyerlah..tengah nak ejas kan keadaan.... terasa penatnya..camne nak beranak ramai nieh.... tak tahan time depa tue bergaduh..pening pala dibuatnya..

    ReplyDelete
  3. tambah la barang 2 lagi mahhhh... baru thrill! muahahahahaha

    ReplyDelete
  4. kak mah,
    bawa2 bersabar. adat la tuh. ed faham situasi macam tu. yang penting kena relaks walaupun tengah stress. just go with the flow. kalau kita push sangat pun, tak boleh jugak. itu yg cepat jer tangan naik.

    aku selalunya kalau depa gaduh2, aku suruh depa main asing2. sorang tgk tv, sorang main toys. then tukar shift. hehe.. kadang2 menjadi jugak buat rules macam ni.

    pasal baby tu tak boleh nak buat apa. lepas 2 bulan ni, okay la. memang selagi tak cukup 60 hari baby agak cranky dan banyak songeh.

    bersabar yer kak mah. kak janna , 4 orang steady jer. hehehe..

    ReplyDelete
  5. Salam kak mah..sabar la yer..
    ini dugaan seorang ibu..
    sy dah rasa dah dulu bila mana anak berdert 3 org selang setahun sorang.. sekarang ni jer Alhamdulillah..yang no.3 dgn baby jarak 4 thn..
    tapi sekarang sy x la sesusah dulu..sbb anak yg besar da 6 thn,5 thn dan 4 thn.. kak mah ok lagi ada ank dara boleh disuruh..sy ni kak 4 org hero..tambah ayahnya da jd 5.. mana nak daya seorg ibu nak layan 4 anak beserta dgn suami..
    tp apa yg pnting bykkan sabar.. usah dikirakan suara akk paling mantopp di taman umah akak tu..sy ni palinh mantopp di blok umah sy ni kalah Dato'siti..pitching lari x terkejar..

    bersabar yer kak mah.. ini dugaan buat kita.. :)

    ReplyDelete

please be nice to me