Tuesday, August 17, 2010

Catatan....Diary Ramadhan sekaligussss...



Diary Ramadhan...sekali rap je lah

Diary 3 Ramadhan
Izzati alhamdulillah dapat puasa penuh, mummy pun sama.... kali ni bangun sahur nampak bersemangat sikit.... lepas sahur tak tidor-tidor....jangan mengantuk kat sekolah nanti tau kakak...

Dapat kakak puasa penuh 3 hari...

Diary 4 & 5 Ramadhan
Izzati kan dah request cuti weekend...mula mula tue malas nak layan masa bangun sahur bangunkan juga, ingatkan dia tak mo bangun.... sekali dia bangun jugak.... tapi siang tue Mummy kerah tenaga dia....tolong Mummy buat keje..kemas store kat dapur tue.... penat la cik kak tue kene turun naik tangga..... hehehehe...sekali..

Mummy kakak haus laaaa..... buat muka kesian..... tak per lah...kakak tolong Mummy hari nie kakak cuti la puasa....dia pun minum air.... harus la kan Mummy kene masak simple mimple utk bebudak makan tengah hari tue nanti kan..sib baik ada drummet.... so depa nie makan nasi ngan drummet je lah sib baik makan....tak makan hangin gak Mummy....

4 Ramadhan, Mummy sengaja tak bagi Abie kejutkan kakak sahur.... sebab Mummy tau kakak akan banyak main...duduk rumah ligat main tue lain macam...main ngan jiran sebelah la...lari sana lari sini sampai berpeluh...sah sah lagi penat.... tapi yang kelakarnya tue....lepas solat Subuh Mummy rebahkan badan kat sebelah kakak....tidur... hari dah cerah kakak kejut Mummmy...

"Mummy...naper kakak tak bangun sahur"
"Tak per lah...Mummy memang tak kejut kakak pun...... kakak tak sahur tak yah puasa lah yer"

kakak diam jek..tetiba jek Mummy dengar bunyi menangis...lahai anak dara aku menangis ker??

"Naper kakak nangis?"
"Kakak nak bangun sahur....." 

alahai...rasa bersalah pulak Mummy tak kejut sahur...tak per lah next time kakak nak puasa ker tak nak puasa ker nanti Mummy kejutkan jugak kakak sahur yer....

Diary 6 Ramadhan
Abie cuti, katanya nak bawak Izzati gi dentist utk cabut gigi.... so rasanya hari nie mesti kakak tak puasa punya kan.... tapi tak mo jadi kes cam semalam nya Mummy kejutkan jugak kakak sahur.... Alhamdulillah dia bangun..makan.... dan semalam Abie letih sangat agaknyer ketiduran.... tak sempat nak bawak kakak gi dentist.... so kakak dapat puasa penuh lagik 6 Ramadhan nieh... bravo kakak... Mummy suka....

Mummy pun alhamdulillah setakat nie masih bertahan utk berpuasa, belum ada ponteng2 lagik walaupun badan sudah berat...letih...lemah.... dok pujuk-pujuk baby selalu dalam perut Mummy nak puasa.....







Alhamdulillah bulan puasa ni jugak Mummy cuba ajar kakak utk solat, jadi setiap waktu Mummy akan ajak kakak bersolat sekali walaupun dia solat sendiri tak mengikut Mummy...janji dia tau puasa tanpa solat pun tak guna juga kan....

Seronok tengok kakak lembut hati nak mengikut solat sekali... Mummy pun dalam bulan Ramadhan ni nak perbaiki kualiti solat...selalu tue ada jek tuang solat...tinggal solat..... Ramadhan kali nie Mummy nak tingkatkan kualiti solat Mummy Insya'Allah....

Moga-moga usaha Mummy ni nanti buat kakak jadi seorang Muslimah Solehah yer.... amin.......









No comments:

Post a Comment

please be nice to me