Pages

Monday, August 16, 2010

Catatan....Iftar Hari Ke Lima


Diary aku ngan Izzati akan muncul yer...buat sekali harung jek.... meeting tak jadik...merengkeh la aku ngan perut boyot2 ni mengangkut laptop ngan projector...sekali meeting tak jadik daaa padan muka saper suruh tak call dulu boss boss.....memandai jek turun sendiri..kan dah penat...

Diari Ramadhan aku ngan Izzati akan dikeluarkan sedikit masa lagik ahaksss...iyer iyer jek...

Semalam, Abie masuk keje petang... memang lewat petang lah...so dan la nak main masak-masak kat rumah tue kan...... aku pulak dah lama teringin nak masak...iyer nak masak..serawa durian.... pastue masuk pulak Blog Mat Gebut ternampak resipi koko rich puding...meleleh jek tengok..aper lagik....tak kira nak try..

Aku ni once dah berdiri nak memasak tue boleh jek nak buat sekali harung...tapi biasa la..perut dah berat..bukan leh berdiri lama..kejap2 kang duduk..lenguh weh...

Abie amik part masak utk buka puasa aku pulak amik part buat manisan jek....aku part masak lelauk ni memang fail la.... Abie jek terer....

meh layan gambar jap...



ini puding yang aku buat...aku tak buat cam Mat Gebu acuan dia lawa-lawa...huhuhu aku ada menatang nieh jek.... so aper lagik kasi potong empat segi sudah....


kendian di campurkan dengan susu sejat dan buah-buah cocktail..sejuk kan..


see..see...see buka puasa..... aku letak lagik air batu dalam nie.....bila dah letak susu sejat tue rasa cam pekat giler pulak puding haku nie...ku letak ayor sikit...... kasi cair.... rasanya...adalah sangat marbeles..sila percaya...iye ler..aku buat aku la kata sedap kan......lagipun aku sorang jek hadap menatang nie semalam..ada lagik belen kat rumah dok teringat2 nieh...perkkh....balik karang nak hadap lagik ngeh ngeh ngeh....


Resipi Rich Cocoa Puding nie leh amik kat Blog Mat Gebu

BAHAN-BAHAN PUDDING :-)
4 1/4 cawan air
1/2 cawan serbuk koko, diayak
1 cawan gula pasir
1/2 cawan susu tepung, diayak (ni i tak letak lupa langsung....susu tepung tak ada...ingat nak letak susu segar....sekali dedua lupa....tapi rasa tetap mabeles...)
1/2 camca teh garam (cik mat tak letak ku pun tak letak ehehehe)
4 camca besar tepung jagung
1/2 camca teh esen vanilla
10 g serbuk jelly 
3 camca besar mentega

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
1 tin buah2 cocktail, asingkan jus dan isinya
1 tin sus sejat "IDEAL"
Sedikit ceri merah (i tak dak ceri merah....sebab tak cam Cik Mat Gebu kalau tengok gambar puding dia aisey..malu aiii..tak per janji rasa lebih kurang ngeh ngeh ngeh)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan semua bahan2 untuk pudding kecuali mentega dalam periuk, kacau dengan whisk hingga semua sebati. Jerang atas api sederhana sambil dikacau tanpa henti. Bila bancuhan menjadi pekat, matikan api dan masukkan mentega, kacau rata dan tuang dalam acuan pilihan. Biar beku.
  2. Keluarkan rich cocoa pudding tadi dan isi dalam bekas sesuai. Masukkan juga isi buah2an cocktail tadi, susu sejat dan sedikit jus dari buah2 tadi. Sesuaikan tahap kemanisannya. Sejukkan dalam peti sejuk atau letak air batu.
  3. Hidangkan sejuk sebagai pencuci mulut.


Ini pulak main dish for Iftar semalam..masak kemain banyak tapi tayang sikit-sikit jek...abih dah haku sorang makan kan...takkan nak tayang periuk belanga segala bagai kan....... Anti clockwise.... Nasi Impit, Rendang Daging,  Udang Kering Sarawak masak sambal, Serawa Durian (nampak cam cair kan actually tak pungg), Lempeng.


Aku kan bila aku masak nie jarang aku nak makan.... serawa durian tue totally air tangan haku..... yang makan beria-ia kat rumah tue semalam Izzati... kemain suka lagi dia...aku tak sentuh langsung....padahal teringin nak makan tue..... dok terbayangkan nak makan ngan pulut...tapi pulut lak tak ada...nak tanak pulut pun tak ada bekas pengukus....huhuhu tak per nanti carik lemang segera je lah kan..kan..kan.... hasil tangan Abie rendang dan udang kering masak sambal tue.....sahur tadi pun hadap benda tue jek....

Izzati makan serawa durian tue ngan roti jek.... bila lagik dapat main masak-masak cam gini ek..... huhuhuhu...




2 comments:

  1. uwaaa sedap...sedapp....ku laporrr nie........tulun....:):)

    ReplyDelete
  2. sedapnye kak...terliur sy

    ReplyDelete

please be nice to me