Monday, October 5, 2009

Catatan.... Anak




Nak cerita pasal anak pulak.  Entah kenapa lately ni saya semakin hilang sabar dengan seorang budak nakal yang bernama Iskandar Muammar nieh.  Ya Allah memang menguji kesabaran sungguh la Iskandar nie.  Garang tak bertempat, kakak tue asik la jadi mangsa dia...

Kadang-kadang kakak tue elok jek tengok tivi tetiba boleh dia datang di lepuknya dengan benda-benda keras kat kepala kakak dia..dah la melalak....aduhai kakak tue pulak dah la jenis cengeng dan cembeng...sampaikan kadang-kadang saya naik rimas dengar dia mengongoi tue...

Tapi kalau dah bergurau berdua...pun boleh buat saya jadi hilang sabar jugak.... kadang-kadang dah lewat malam....masih lagik bergurau senda berdua...kalau jenis bergurau mulut diam (ada ker orang bergurau senyap??? )... tak apa la jugak ini dengan jerit dengan gelak.... kuk kik kuk kik ketawa....aduhai...hilang sabar lagik saya...

Mungkin saya ni bukan emak yang baik, lepak lepuk bebudak tue bila hilang sabar memang dah selalu la. Orang kata tak elok tapi bila syaitan dah merasuk memang kene jugak budak-budak tue. Kadang-kadang saya nak tidor, nak tengok tv rancangan kesukaan diganggu dengan karenah budak-budak nieh.  Sungguh saya amat pentingkan diri sendiri kan...huhuhuhu...

Yang saya heran budak-budak nie asik nak melekat dengan saya jek, dengan Abie dia tak mau pulak.  Saya duduk bawah dia orang ikut saya naik atas dia orang ikut.  Lompat2 atas katil, bergurau bermain....ish rasa tak aman sungguh.....

Tapi...sungguh pun cam gitu, budak-budak ini tetap nyawa saya.... kadang-kadang bila saya rasa menyesal marahkan dia orang, waktu dia orang tidur, tengok muka suci masing-masing, saya akan rasa sedih sebab dah hilang sabar pada mereka.  Saya akan cium masing-masnig dan peluk.

Macammana la saya nak hilangkan rasa amarah ini.  Kasihan anak-anak saya.  Saya tak mau jadi singa kepada anak-anak saya.  Alahai....tapi saya tetap rescue dia orang bila dia orang dimarahi oleh Abie..ngeh ngeh ngeh....

Ish bila cerita cam gini rasa cam teruk beno pulak saya nieh...hhhmmmmm



http://azimahas.blogspot.com



4 comments:

  1. rasanya sumer ibu begitu.. 1 hari tak marah mmg tak sah.. kdg tetiap pagi berniat taknak marah2 arini.. tp budak ni mmg nguji kesabaran huhu..skang ni ku tg cuba belajar jgn cepat naik angin.. takut nanti budak ngikut lakk bila besar..


    ku mmg respek habis pada ibu yg tak penah marah anak hatta kenakalan anaknya melampau huhu

    ReplyDelete
  2. ya...betul...tahap kesabaran tue memang tinggi sungguh la kalau sapa yang tak penah marah anak nie..cakap pun lemah lembut jek..... ku berckp cam ghimau jek...eheh

    ReplyDelete
  3. huhuhuuh.. rasa nyer daku faham ape yg kak mah alami...
    memang anak2 aku pon mcm tu kak... aku ni tetiap ari lah blh dikatakan jd singa betina meroyan...

    ReplyDelete
  4. cam tak caya jek mu lala jadik singa betina...ekekeke...

    ReplyDelete

please be nice to me