Monday, August 23, 2010

Catatan....Yeah!!!! Angan-Angan Ahad Menjadik!!!!



Yeah!!! Angan-angan haku utk hari Ahad menjadi kenyataan...... pagi tue rasa bersemangat nak memasak..... tapi bahan-bahan yang nak ku buatkan tue tak ada aisey....aper aku nak masak hari Ahad haritue ek...

Aku nak buat Sago Gula Melaka, Roti Jala, Kari Ayam.... ngeh ngeh ngeh ngeh...

Ayam dah mintak tolong adik ipar belikan siap-siap hari Sabtu kat pasar malam.... sago, kelapa, gula merah tak ada la pulak....hhhmmmm.....camno nieh....nak mintak tolong adik ipar sah sah la deme tak ada..khojer...

So...gagah la aku yang memboyot nie ...dengan anak-anak berjalan kaki ker kedai depan....boleh tahan jugak la..kalau tak memboyot tak ada la jauh...tapi sebab memboyot rasa la jauhnyer....

Dapat la membeli bahan-bahan yang dingini....wesss beli kat kedai runcit nie mahal melenting sungguh yer...huhuhuhu.....

Balik jek dari kedai, aku terus memulakan operasi.... dalam pukul berapa ek masa tue... kul satu kot...diselang selikan dengan membasuh baju baju baby dan memasak...

First time tawww i buat Sago Gula Melaka.... resipi di cilok dari blog yang bersepah-sepah ku dah lupa sungguh...blog mana.... tapi mostly resipinyer lebih kurang jek....


sib baik la ada bekas-bekas kecik nie kat rumah......nak guna bekas canggih-canggih non hado guna ini je ler....

Ini resipi haku yer.....serius main campak-campak tak ada sukatan.....main boh jekk....


Sago Gula Melaka

Sago - aku beli 500gm...tapi aku guna half jek....dapat la dalam 17 bekas kecik cam kat atas tue..
Santan - aku guna sebijik kelapa....aku tak perah banyak-banyak..sikit-sikit jek agak-agak la utk muatkan 17 bekas.....
Gula Melaka - seketul size sederhana
Daun Pandan - 2 helai
Garam

Cara-Cara

Sago tue dididihkan dalam periuk sampai dia jernih, kemudian basuh dibawah air sampai hilang kanjinyer, then ku masukkan sago sago tue dengan bantuan pengacau-pengacau kat rumah tue...ehehe.... dalam bekas kecik-kecik tue.

Santan tue ku masak atas api sederhana, letakkan daun pandan dan garam sikit utk bagi lemak santan bertambah lemak...agak-agak nak mendidik dan naik bau....pandai nan wangi ittew ku tutup jek apinyer..

Gula Melaka tue ku cairkan dengan sedikit air...tapi semalam memang terlebih cair laaa....konfiden jek.....

Agak-agak dah sejuk....santan ngan gula melaka tue ku masukkan dalam bekas kecik-kecik tue sensiap...then dimasukkan dalam peti es..... so bila nak makan dia dah sejuk...huhuhu mak tak ada deco deco nyer..... janji ada rasa.. Izzati kata....

"Mummy sedap la..... kakak tak pernah makan..... ini baru kakak makan...sendaaap!!!"



Ini pulak roti jala...... ehehehe weh lama gak haku menjala nieh..... sebab abih-abih menjala jek sekali pukul 6 dah...mana la tak sakit tumit kaki..... betis pun sampai bengkak...huhuhu punya la semangat nak main masak-masak semalam.....

Resipi roti jala aku lagi la sangat-sangat simple...ini pun main campak2 jek....aku tengok resipi kat internet nie macam2 ada.....tapi aku amik paling mudah jek...biasalah aku pun suka gak menderhaka kat resipi nieh....ehehehehe.....

Bahan-Bahan
Tepung
Kunyit
Telur
Susu Segar
Garam

seme tue aku boh kan blender bagi tekstur dia halus....kalau tercair ker terpekat ker...pandai-pandai la korang ejas...then aper lagik...boh la atas kuali leper tue..... aku ingatkan aku ada la.... menatang yang nak dijalakan....ala aper alat tue..sekali tak ada daaaa...sib baik la ada bekas plastik lain yang boleh diguna pakai tapi hasilnyer tak berapa menarik la....jadi cam kat atas tue...gemuk-gemuk dan tak cukup kirai......ehehehehe




Last but not least... Kari Ayam.... aku masak kari ayam dulu baru aku menjala...... so non stop semalam membuatnya..... serius..tumit aku sangat sakit sebab berdiri lama..... dah la memasak diselang seli dengan membasuh segala bagai kan.... rumah tok sah cakap la cam kapal hanyut...aku mengemas kat dapur.... depa mengemas kat depan......adoi...jenuh suh kemas..

Resipi kari ayam?? weh korang jangan laaaaaa...... melambak2 resipi kari ayam kat internet nieh.....korang gi jelah cilok...ini memang aku main campak jek...tak ada sukatan tak ada aper..agak-agak ada rupa sudah.....tapi ku tak sangka gak...sebab kari ayam nie memang ada rupa kari ayam yang biasa orang buat utk makan ngan roti jala....hahahhaaha (sendiri puji maaaaa)...... komen anak dara ku...

"Camne kakak? okeh tak?"
"Okey Mummy.....sedap....pandai Mummy masak..." iye lerr tuehhhhh


Syok syok masak sekali Abie sms bagi tau..dia kene keja sampai malam...huwarrgggh ........ lotih den masak-masak.....banyak lak tue ku menjala.... sekali Abie kata nanti dia balik ambik........ gigih lah ku menapaukan segala benda di atas tuk inche somi......


Malam tue sms Abie tanya...aper rasa kari ayam ngan roti jala tue.... Abie sms balik


"LICIN!!!!" 
errrr....sedap ker tidak ker...orang lapar memang seme bedal...hehehehehehehe.... 


Oh yer!! Diary Ramadhan Izzati utk Ahad....dia tak puasa gak..... sebab ...sebab....sebab.....ada laaaaaaa.....






2 comments:

  1. wahhhhh .. jadik gak ko buat

    sago aku tak buat sbb juzey taknak makan benda sejuk2.

    cancel terus ..huhuhu

    ReplyDelete
  2. sbnrnya anak2x ni klu tiap2x hari dh rs masakan ibu..wp ibu msk simple pun rs sedap..

    ReplyDelete

please be nice to me