Monday, May 31, 2010

Catatan....Akar Siti Fatimah

Ini sesi pengenalan kepada sesiapa yang tidak mengetahuinya....

Kenal tak aper ini??

cuba tengok betul betul..... perhatikan....eheheh cam haper jek haku nieh.....


For those yang tak tahu ini la Akar Siti Fatimah.  Akar yer... akar nie boleh didapat di Mekah  jek.  Kat sini memang setahu aku tak ada orang jual (kalau ada tue tak tau la kat mana)

Dari anak pertama memang aku guna akar ini masa nak melahirkan.  Tujuan akar ni sebenarnya boleh dibuat macam air selusuh la kata orang..untuk memudahkan proses bersalin.

Macammana nak buatnyer?

Ini yang aku belajar la yer... err belajar ker... petua yang aku dapat la dari makcik aku sendiri.  Arwah ibu pun tak sure sangat...tapi makcik aku ajar aku camne nak gunakan akar ni.

Ketika kandungan mencecah 36 minggu, dah boleh minum air rendaman akar nie.

Cara-caranya.
1. Bersihkan akar
2. Rendamkan akar di dalam air masak
3.  Air rendaman itu boleh diminum ataupun dibilas ke atas perut ataupun boleh juga dibuat mandi.

kalau kurang air tambah jek air masak dari masa ke semasa. 

Rasa???? Bagi tekak ku ini tak ada rasa aper pung....cam minum air masak la jugak.  Nanti tengok la akar tue mengembang semacam. ehehehehe

Itu je lah pun cara nak buat nyer. Ini yang aku amalkan masa mengandungkan Izzati dan Iskandar.  Mudah-mudahan berkat sunnah nabi nie, dipermudahkan la kita bersalin.  Zaman Nabi dulu memang guna akar siti fatimah ni utk dijadikan air selusuh (wallahu'alam).

Masa dah sakit nak bersalin tue boleh la bawak gi hospital, minum dan disapu-sapu ke perut Insya'Allah.

Kalau ada sesiapa yang gi buat umrah/ haji, boleh la kirim kat dia orang.  Akar ni leh recycle balik lepas guna..basuh keringkan balik simpan elok-elok utk next pregnancy boleh guna lagik



4 comments:

  1. Salam,

    org tua-tua kata, rendam dan tgk kembang mana dia bleh jadi. time Ewan dulu me letak dlm jag, maka tak maximum lah kembangnya. patut la me 'buka' 6cm jer :P

    ReplyDelete
  2. ell pun ada penah wat n3 psal akar fatimah ni.tp ell baru tau bila ngandung ank ke-4.

    ReplyDelete
  3. hhehehe orang kata kalau kembang akarnyer dah dekat la waktu nak bersalin tue.....

    hai ell tak pe janji tau..boleh inform kawan-kawan....

    ReplyDelete
  4. As salam..akar fatimah ini boleh diamalkan ketika dan cecah 37w.krn ada stgh org 37w dh ada nk terbersalin..tp seelok2nya lewatkn lagi sehingga dh due atau dh turun tanda ~ keluar air @ darah dari faraj. Atau dh start sakit atau bukaan dh buka.. Akar fatimah ni hendaklah dibilas kemudian direndam air biasa yang bersuhu bilik. Cukup rendam semalaman sahaja. Air rendaman ni dijadikan air selusuh.jika nk rendam dgn air zam2 lbh bgus.Jika ingin rendam lama simpan peti sebab ia x de pengawet bimbang berlendir dan masam.. Jika itu berlaku, cuci dan rendam kembali.. Minum 1 cawan sehari.. Boleh juga dibuat mandi...

    Selepas digunakan akar fatimah ini dijemur kering dan disimpan dalam bekas bersih. Pastikan betul2 kring baru simpan jika tidak nnt bekulat.. Akar ini boleh digunakan untuk anak2 seterusnya.. Boleh dijadikan warisan turun termurun.. Selain itu ia boleh digunakan untuk mengecutkan rahim.. Semasa pantang rendam dengan air panas dan minum 1 cawan sehari..

    Namun bgitu stp org rezeki bersalinnya berbeza2..ada yng mudah ada yg sukar.. Malah stp anak pun rezekinya tidak sama..kita usaha shj selebihnya Allah Maha Kuasa yang menentukan

    Ada juga genggam fatimah seakan2 akar fatimah tp warnanya hitam dan lebih bersimpul rasanya pula agak meloyakan.akar fatimah yang untuk bersalin sepatutnya bqerwarna hijau2 kekuningan ketika ia muda.. Berwarna coklat cair atau oren ketika matang.. Dan agak hitam ketika tua... Rasanya.seperti teh tanpa gula... Ini tak sesuai. .digunakan oleh wanita mengandung.. Yang ini diambil dari pergunungan berapi..

    Bagi yang nak dapatkan akar fatimah ori dari mekah @ madinah boleh sms or whatsapp Pn Mardhiah 0194344930..

    ReplyDelete

please be nice to me