Pages

Thursday, August 26, 2010

Catatan....Persediaan Mummy dalam pantang





Tiga hari berturut asik dok citer pasal persediaan jek lah..haritue dah buat persediaan baby..ni buat persediaan Mummy pulak nak bersalin...rasanya tak ada aper pun yang nak dibelikan sangat....

Sangat frust sebenarnya sebab menunggu bonus yang tak kunjung tiba...dah ler duit tue nak dibuat utk preparation bersalin...la nie nak beli aper pun terbantut..harap duit gaji.... huhuhuhuhu..lepas tekak boleh ler..nak membeli macam2 non hado la...

Okey aper dia persediaan Mummy nieh..

1. Akar kayu
Dah tempah dah dengan Miah.... sebungkus RM20 okey ler kan..aku suka jek minum akar kayu nie walaupun orang tak suka.... rasanya akar kayu ni cam minuman wajib jek dalam pantang.... huhuhuhu......dah tau ada supplier nie boleh ler tak pantang pun minum jugak...

2. Jamu
Ini dilema paling utama...tak tau jamu aper aku nak telan......time Izzati makan jamu mak bidan, time Iskandar aku telan Jamu Mak Dara jek.... kali nie nak telan aper pulak ek.... Isra nak jual phytonatal dia yang tak abih tue kat aku..orait gak kan sebab phytonatal tue membuat sistem pembuangan berjalan lancar..biasa la dalam pantang nie kan semedang jek sembelit..... nak nak lepas bersalin tue lagi la cam ngeri jek nak pergi toilet....

3. Minyak urut
Bukan la minyak urut pun..cam segala param, pilis segala tue...hish haku tak koser sebenarnya nak menyapu2 segala benda nie bagai..time Izzati haritue seksa.... pedih-pedih mata segala.... tak mo dah..... Iskandar aku guna Minyak Herbanika dari Nona Roguy jek memang best..letak kat pad memang berangin jek....utk cepat baik kan luka...pastue satu badan ku sapukan minyak tue panas jek...tapi kali nie..tak ada kot..aku dah beli lotion dari Dunia Herbs tue alah..yang Nora Danish jadik spokeperson tue..kaler hijau...... ada lagik tue..banyak...tapi cam kurang panas.... ingat nak beli Ginger Cream dari Cosway jek....

4. Pad
Aku nak beli pad susen jek......haritue dok kemas-kemas stor kat rumah tue..terjumpa satu plastik pad nieh...ada tiga bungkus jenis Ultrathick tue yang memang utk orang lepas bersalin....... tanya Nadiah dia kata bleh jek pakai lagik so jimat kat situ just nak tambah utk Regular Flow......so bila dah pakai pad susen nie tak yah dah nak letak-letak minyak kat pad dah....sebab pad tue sendiri dah memang berangin...ehehehehe..

5. Vitamin-Vitamin
Orang kata vitamin-vitamin ni perlu utk produce susu badan kan......terasa nak beli Minyak Ikan jek.... pastue continue jek makan Spirulina yang aku amalkankan sekarang nieh..... dan rasanya lepas bersalin sohih doktor pun ada bekalkan vitamin gak kan.... kene tanya Mija la nak telan aper lagik....tak ada la nak beria pun... utk badan sendiri gak kan....jangan poyo sudah ler..tapi setakat nie alhamdulillah Spirulina tue aku jarang la terlupa nak makan..haritue beli tiga botol...dah nak abih dah..satu Abie rembat..dua lagik aku ngan Izzati yang dok makan...ehehehe...

alamak kacau la hp nie..dah terbantut dah idea aku.... hhnmm jap jap pk lagik...


6. Breastpump
Ini lah yang menjadi dilema aku, awal2 dulu kan aku pernah cakap aku nak beli pump aper kan....tapi rasanya impian sukar menjadi kenyataan..... so aku masih mencari-cari lagik breastpump yang sesuai sehingga kini....ada member kat office ni sudi nak meminjamkan Spectra 3 dia kat aku..... cuma aku kene beli tubing lain la... dan aku pun mencari-cari jugak kot ada yagn second hand.. si baik la Ena bini Inche Pidaus tue meniaga barang2 baby nie ada la dia jual Avent Iq Uno ngan Madela Swing range harga dalam RM4++... so budget paling besar adalah breastpump inilah.... tapi tue lah....bonus nie bila nie weh!!!!!! tension haku tunggu tawwwww.... Ena instalment dua bulan aci tak? ehehehehehe.... second hand tengok aper stok yang ada kat Ena...kalau baru..ada satu brand tue Safety Plus (fungsi lebih kurang cam Madela Swing tapi lebih murah), dan Spectra 3..... memang nak beli jugak...aku tak kira!!!!!!! huwaaaaaa.......

7. Nipple Shield
Ramai kata janga beli nipple shield...tapi aku nak beli jugak....sebab aku tau condition aku camner.... tak kisah la..bagi aku peluang utk berusaha.... at least mana tau dengan nipple shield nie aku berjaya nak breastfeed anak kan.... aku dah jumpa Nipple Shield aper yang aku nak beli.... nak beli brand MAMS..dalam RM30 ++ dapat dua ketul.... bila nak beli?? entah..next week kot...

8.  Bengkung
Dah ada dah...... tapi gatal cam nak beli baru aci?? tak aci tak aci..sila jimat perbelanjaan anda wahai Mummy...okey okey..guna apa yang ada yer...

9.  Undies
Perlu ker ek nak beli baru cam bra, panties segala tue... hhhm....KIV dulu ler...

10.  Stokin
Stokin Abie melambak ler...tapi dia hari hari guna stokin takkan nak kacau...kang dengan bau minyak segala beli yang 3 spo hengget tue je ler kat pasar malam kannnn....

11.  Kain batik
Dah ada dah...melambak2, arwah Ibu nyer kain batik pun melambak....

12. Baju lengan panjang
Ikutkan tak ada...aku suka pakai t-shirt2 jek...alahhhhhhhhhh..... pakai t-shirt lengan pendek aci tak??? aku pun tak pernah pakai sweater dalam pantang....

13. Bidan Urut
Hish camner ni leh lupa nieh...ini la patutnyer penting....biasanya aku dua minggu lepas bersalin baru berurut....ini ikut arwah Ibu lah... Ibu kata tunggu jahitan kat bawah tue baik betul baru berurut..... so memang dari Izzati dua minggu lepas bersalin baru aku berurut.... senarai nama Bidan dah ada nieh......tinggal nak call jek..... tengok bajet la..... mana yang okey.....

14. Tunku
Dah ada dah tungku nieh.... i kan jual tunku moden tue...so guna itu je lah..kalau rasa tak best...batu besar dari zaman Izzati tue pun ada.... bakar jek batu tue atas api then balut ngan daun mengkudu... tunku ni pada aku memang wajib nak kene buat....... memang rasa best sangat..nak nak bila time bertunku tue darah nifas tue menderu-deru keluar.....fuh lega rasa perut.....bila pk pk pasal tunku ni aku patutnyer ada tunku besi berat giler tue..mana pulak peginyer yerr....hhhmmm.....

huh dalam tak ada nak membeli tue 14 item jugak tue....hohohohoho...

lagi aper ek???? cam disposal breast pad tue rasanya dalam pantang aku tak guna pun....ikut pengalaman...aku guna tuala good morning tue jek..coverkan kat breast tue bila susu melimpah ruah....

Sekarang nie hari hari dok tambahkan ilmu utk breastfeeding nie walaupun anak dah nak masuk tiga.... memang nak sangat full breastfeed baby kali nie.... doa selalu mana mana petua yang dapat tue tersimpan semat.... asal Mija update blog jek aku masuk blog dia...ehehehehe...geram tengok susu-susu dia yang melimpah ruah tue.... badan dah la halus jek....

aper lagik ek....itu jek yang teringat buat masa sekarang nieh..... lepas nie akan dipindahkah di sidebar sebelah utk checklist haku hari hari.....








No comments:

Post a Comment

please be nice to me